Veel zzp`ers gaan er hiermee financieel op vooruit. Uit een enquête van ZBo bleek vorig jaar dat zo`n 45% minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Slechts 35% hield echter de lastige rittenadministratie bij. Alle anderen hebben dus de maximale bijtelling. Verhoef: "En wie nu wel de ritten bijhoudt, is straks tenminste van die rompslomp af."
Controle
De verklaring wordt wel gecontroleerd. Wordt de bus op een ongebruikelijk tijdstip op een ongebruikelijke plaats gesignaleerd, dan vraagt het Ministerie van Financiën per brief om uitleg. Wie geen plausibele verklaring heeft, moet voor het gehele kalenderjaar betalen, plus boete. Wel maakt Financiën een uitzondering voor `calamiteiten`, wanneer de rit absoluut moest doorgaan en er geen ander vervoer beschikbaar was.
Zelfde bus
De verklaring blijft geldig zolang de zzp`er met dezelfde bus niet privé rijdt. Wie een nieuwe auto neemt, moet de verklaring opnieuw invullen. Wie alsnog besluit voortaan wel privé met de bus te rijden, dient de verklaring in te trekken.
Dubbel
Hoe blij FNV ZBo ook is met deze toezegging van het Ministerie van Financiën, het boek wordt nog niet gesloten. "Oók voor zzp`ers die hun bus wel privé gebruiken, willen we op z`n minst halvering van de bijtelling", aldus Verhoef. Want door de bijtelling betaalt de zzp`er dubbel: hij schaft eerst zelf zijn bus aan en moet vervolgens over dit `genot` bijtelling betalen. Bijtelling die is bedacht voor werknemers aan wie de werkgever een auto ter beschikking stelt. Betaalt een werknemer aan zijn werkgever een eigen bijdrage, dan mag hij dat bedrag van zijn bijtelling aftrekken. Een zzp`er kan wel zijn bus `op de zaak zetten`, maar heeft dan nog steeds zo`n 60% voor eigen rekening, wat niet aftrekbaar is. En dat voor een auto waarin ook verfblikken, cementzakken en steigeronderdelen worden vervoerd. "Privé is daar weinig lol aan", vindt Charles Verhoef. "Ook dat is een groot verschil met werknemers."
Bron: FNV ZBo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten