Chris Fonteijn, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa: “Dit is een belangrijke stap tot betere energienota’s met herkenbare meetstanden voor consumenten en mkb’ers. Wij verwachten dat dit op korte termijn al leidt tot betere energierekeningen met meterstanden die de klant herkent.”
Vorig jaar besteedde Vara’s Kassa uitgebreid aandacht aan de meetstanden op energierekeningen. Op verzoek van de NMa passen de leveranciers hun werkwijze nu aan wanneer een consument wisselt van leverancier of verhuist. Voor een consument betekent dit dat er vanaf nu nog maar één aanspreekpunt is bij vragen over meetstanden: de nieuwe leverancier. Voorheen waren er regelmatig vragen van consumenten die hun meetstanden niet herkenden als de door hen ingediende meetstanden. “Herkenbare meetstanden zijn essentieel voor een correcte afhandeling en voor een juiste eindafrekening voor de klant”, aldus Fonteijn.
Consumenten zonder slimme meter moeten van oudsher meetstanden zelf noteren en doorgeven aan hun nieuwe energiebedrijf. Dit blijkt een foutgevoelige werkwijze. Met de aanpassingen van de informatiecode gaan de NMa en de energiebedrijven ervan uit dat er nu voor deze consumenten een optimale werkwijze tot stand is gekomen.
Consumenten met een slimme meter ondervinden nauwelijks problemen met meetstanden bij het wisselen van leverancier of bij verhuizen. De reden daarvoor is dat energiebedrijven de meetstanden bij slimme meters zelf, op afstand en op het juiste ogenblik kunnen aflezen, als de consument daarmee akkoord is.
(Bron: NMa)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten