zaterdag 14 mei 2011

Rapportcijfers voor 15 Nederlandse spaarbanken

Onder spaarders en bank-consumenten in het algemeen heerst - na de kredietcrisis - grote onrust. Er zijn veel tekenen die daarop wijzen. De grote woede over bonussen is daar één van. Recent werd nog olie op het vuur gegooid door drie topeconomen en een voormalig Rabobank-directeur die Nederlandse grootbankiers typeerden als ‘louche tweedehands autoverkopers’, leden van hetzelfde ‘golfclubje’ en ‘handelaren in gebakken financiële lucht’.

Keuzestress spaarder neemt toe
Recent onderzoek (van ING en Nibud) toont aan dat zeker 1 miljoen Nederlandse huishoudens (1 op de 7) op zoek is naar een andere (spaar)bank. Met ruim dertig spaarbanken en rond de 500 spaarvormen is het echter niet eenvoudig een keuze te maken. Als besloten is welke spaarvorm het beste past bij de persoonlijke wensen en omstandigheden, is het - met het oog op spaarrente - nog enigszins eenvoudig de juiste bank te kiezen. Maar als het om de werkwijze van banken gaat is dat moeilijker. In welke sectoren wordt geïnvesteerd, hoe verantwoord zijn investeringen en welke risico’s worden daarmee gelopen?

Twee rapportcijfers helpen bij keuze spaarbank
De eind maart gelanceerde site verhuisjegeld.nl presenteert vandaag een uitgebreid rapport, waarin de 15 grootste spaarbanken elk twee rapportcijfers krijgen. Daarmee heeft de Nederlandse spaarder voor het eerst eenvoudige en begrijpelijke overzichten, waarmee hij/zij een verantwoorde bankkeuze kan maken. Dat alles gebaseerd op een zo groot mogelijke hoeveelheid betrouwbare gegevens.

 Voor het rapport, waarop bovenstaande tabel is gebaseerd, is veel dank verschuldigd aan EerlijkeBankwijzer.

Het rapportcijfer Waarden & normen (links) is berekend uit 22 criteria die EerlijkeBankwijzer onderzoekt: klimaatverandering, mensen- en arbeidsrechten, wapens, gezondheid, natuur, dierenwelzijn, belasting & corruptie, transparantie & verantwoording en bonussen. 
Verder 8 sectoren waarin geïnvesteerd wordt plus vier praktijkonderzoeken naar: wapens, kledingindustrie, mensenrechten en energie.

Het rapportcijfer Spaarrente-beleid (rechts), laat zien hoe spaarders beloond worden. Hoeveel rente men ontvangt en hoe de bank de spaarder behandelt. Gebaseerd op 3 criteria: de hoogte van spaarrekeningen zonder voorwaarden, de hoogte van 1 jaars deposito's en een criterium ‘marktconforme rentes’, waarin tot uiting komt of de bank redelijke rentes biedt op al z’n spaarrekeningen.

Bij de hier gepresenteerde rapportcijfers valt vooral op:


  • Het staat er met Nederlandse spaarbanken ronduit slecht voor.
  • Slechts twee van de vijftien banken scoren voldoende op Waarden & normen: ASN Bank en Triodos Bank. Die steken met kop en schouders boven de overige banken uit met cijfers boven de 9,5.
  • Drie banken: Aegon Bank, NIBC Direct en Delta Lloyd scoren zwaar onvoldoende op Waarden & normen
  • De overige 10 banken scoren matig op Waarden & normen: tussen 5,2 en 5,7
  • Op Spaarrente-beleid scoren slechts 5 banken van voldoende tot zeer goed.
  • Zes banken scoren op Spaarrente-beleid onvoldoende tot zwaar onvoldoende, waaronder Rabobank, ABN AMRO en ING, banken die nog steeds – in meer of mindere mate – het Dakpannensysteem hanteren.
  • Slechts één bank scoort voor beide rapportcijfers voldoende tot zeer goed: ASN Bank met een 6,5 voor Spaarrente-beleid en een 9,7 voor Waarden & normen.
  • Eén bank scoort op beide rapportcijfers onvoldoende: Aegon Bank met 3,9 voor Waarden & normen en 4,4 voor Spaarrente-beleid.
  • NIBC Direct en Delta Lloyd scoren als besten bij Spaarrente-beleid, maar op Waarden & normen juist als laagste.

Uitgebreide informatie is te vinden op verhuisjegeld.nl, waar ook het volledige rapport in PDF-formaat te downloaden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten